TERKINI

Belajar dari rakyat Korea yang tinggal di Jepun, kata-kata tersirat Tun M

Mahathir Mohamad – foto facebook TDM

PUTRAJAYA, 9 Dis 2023 – Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad secara tersirat mengajak rakyat Malaysia belajar dari warga Korea yang tinggal di negara Jepun yang mana mereka tidak menimbulkan apa-apa masalah kepada negara tempat mereka tinggal.

Dalam satu kenyataan, semalam, beliau berkongsi pengalaman selepas bertemu dengan warga Korea yang menemuinya dan berkongsi tentang kehidupan mereka di Jepun.

“Saya berjumpa dengan 10 orang orang Korea semalam. Mereka bukan orang Korea. Mereka berasal daripada Jepun.

“Apabila Korea merdeka, keturunan imigran memilih untuk kekal di Jepun. Mereka tidak mendapat kewarganegaraan Jepun dan tidak mempunyai suara dalam pilihan raya Jepun.

Menurut Mahathir, mereka kelihatan gembira dengan kehidupan mereka di Jepun. Ramai telah menceburi bidang perniagaan dan ramai telah berjaya.

“Syarikat-syarikat mereka banyak melabur di Korea.

“Mereka boleh mengundi dalam pilihan raya Korea tetapi mereka tidak mempunyai dokumen yang membuktikan bahawa mereka adalah warganegara Korea. Oleh itu, mereka tidak terlibat dalam politik Korea. Mereka tidak mempunyai parti politik Korea di Jepun.

“Kita tidak mendengar apa-apa konflik atau protes mengenai status mereka di Jepun. Mereka kelihatan menerima keadaan mereka dan mereka kelihatan baik-baik saja. Mereka biasanya bercakap Jepun. Ujarnya.

Mahathir memberitahu, beliau tertanya-tanya sama ada rakyat Malaysia boleh belajar sesuatu daripada mereka. – malayadaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp