TERKINI

Jika benar ada ‘perintah tambahan’, salah bagi kerajaan sembunyikan – Haniff Khatri

Haniff Khatri Abdulla – malayadaily.com

PETALING JAYA. 19 Apr 24 – Peguam kanan, Haniff Khatri Abdulla menegaskan jika “perintah tambahan” yang dikatakan dari Yang di-Pertuan Agong terdahulu membenarkan Najib Razak menjalani baki hukuman dengan tahanan rumah itu adalah benar, maka ia salah untuk kerajaan “menyembunyikannya”.

Memetik laporan Free Malaysia Today, Haniff berkata, tindakan yang boleh dilakukan kerajaan sekiranya tidak berpuas hati adalah dengan menghadap Agong dan memohon supaya perintah itu dibatalkan.

Haniff juga menjelaskan bahawa wakil daripada kerajaan berpeluang bertemu Al-Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah ketika baginda masih berkuasa, memandangkan pengampunan diberikan sehari sebelum tempoh perkhidmatan baginda tamat pada 30 Jan.

“Jika mereka merasakan perintah itu tidak sah (di bawah Perlembagaan Persekutuan), mereka tidak sepatutnya menyembunyikannya.

“Sebaliknya, (mereka sepatutnya) membetulkan arahan itu,” katanya dalam satu sesi perbincangan dengan YouTuber petang semalam.

Haniff berkata proses itu akan terpakai tanpa mengira siapa orang yang diampunkan, sambil menambah Agong diberi kuasa oleh undang-undang untuk mengampun atau meringankan hukuman sesiapa sahaja, walaupun pembunuh bersiri dan perogol.

Pada 1 April, Najib memulakan prosiding undang-undang di Mahkamah Tinggi untuk memaksa kerajaan mengemukakan perintah tambahan yang kononnya dikeluarkan oleh Sultan Abdullah.

Najib mendakwa baginda mengeluarkan perintah tambahan itu semasa mesyuarat Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan pada 29 Jan.

Beliau mendakwa bahawa “perintah tambahan” itu tidak diumumkan oleh lembaga pada 2 Feb dan mendakwa kerajaan dianggap menghina perintah itu kerana tidak melaksanakannya.

Dalam afidavit yang difailkan bagi menyokong permohonan Najib didedahkan semalam, Presiden Umno Ahmad Zahid Hamidi dilaporkan mengesahkan wujudnya perintah yang dikatakan dikeluarkan pada 29 Jan.

Zahid, timbalan perdana menteri, mendakwa telah melihat salinan perintah itu pada telefon bimbit Tengku Zafrul Aziz dalam pertemuan di kediamannya.

Dalam kenyataan semalam, Tengku Zafrul berkata beliau akan mengemukakan permohonan kepada Mahkamah Tinggi untuk memperbetulkan beberapa kesilapan fakta dalam afidavit Zahid.

Mengulas perkara itu, bekas Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Isham Jalil mempersoalkan sama ada Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail bercakap benar apabila mendakwa tidak mengetahui arahan yang dikatakan itu.

“Jika apa yang dikatakan Zahid itu benar, maka ia seolah-olah Saifuddin dan kerajaan berbohong dan menyembunyikan perkara itu,” katanya dalam hantaran di Facebook.

Sementara itu, jurucakap kerajaan perpaduan Fahmi Fadzil berkata Jemaah Menteri tidak pernah membincangkan permohonan mahkamah Najib atau afidavit sokongan Zahid. – FMT

Facebook
Twitter
WhatsApp