TERKINI

Najib mungkin boleh bebas lebih awal – Peguam

Mohamed Haniff Khatri Abdulla (kanan) – malayadaily.com

KUALA LUMPUR, 2 Feb 2023 – Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak berkemungkinan boleh keluar dari penjara seawal tahun 2025 untuk menjalani baki hukuman di bawah tahanan rumah kerana dia layak memohon parol tahun depan berdasarkan tempoh penjaranya yang disemak semula, kata peguam Mohamed Haniff Khatri Abdulla.

Memetik laporan The Star, Haniff menjelaskan bahawa di bawah sistem parol, seperti yang dinyatakan oleh Akta Penjara 1965, di bawah Akta 537 Seksyen 46(E)(6), banduan yang telah menyelesaikan 50% daripada hukuman maksimumnya boleh memohon kepada Lembaga Parol.

“Lembaga Parol kemudiannya boleh memutuskan untuk membebaskan banduan itu bagi melengkapkan baki hukumannya di mana-mana alamat kediamannya dengan syarat yang ditetapkan oleh Lembaga Parol.

“Ini bermakna, dengan syarat Najib telah membayar denda, dia sepatutnya dipenjarakan sehingga 23 Ogos 2028,” katanya.

“Bagaimanapun, pada 23 Ogos 2025, apabila dia telah menyelesaikan 50% daripada hukuman penjara, Najib boleh memohon kepada Lembaga Parol untuk melengkapkan baki tiga tahun di kediamannya,” tambah Mohamed Haniff.

Sementara itu, peguam hak asasi manusia Andrew Khoo berkata beliau juga bersetuju bahawa Najib mungkin akan keluar dari penjara lebih awal daripada 2028.

“Seperti semua orang yang disabitkan kesalahan yang dijatuhkan hukuman penjara, Najib akan menikmati satu pertiga pengampunan daripada hukuman penjara kerana berkelakuan baik.

“Memandangkan tempoh penjaranya telah dikurangkan, pengampunan satu pertiga akan berdasarkan hukuman penjara yang disemak semula.

“Namun, sebelum dibebaskan, dia perlu juga memenuhi unsur lain dalam hukumannya iaitu denda. Dia pasti telah menyelesaikan denda itu sebelum dia boleh menikmati pembebasan awal,” kata Khoo.

Lembaga Pengampunan pada hari ini, mengumumkan bahawa ia telah memutuskan untuk meringankan hukuman penjara bekas perdana menteri Najib daripada 12 tahun kepada enam.

Menurut kenyataan lembaga itu, Najib akan dibebaskan pada 23 Ogos 2028 dan denda telah dikurangkan kepada RM50 juta daripada RM210 juta.

“Bagaimanapun, jika denda tidak dibayar, setahun akan ditambah kepada hukuman penjara, dan tarikh pembebasan kemudiannya pada 23 Ogos, 2029,” kata Lembaga Pengampunan. – The Star

Facebook
Twitter
WhatsApp