TERKINI

Perang Rusia-Ukraine : Tun M Bimbang Prospek Perang Nulear

Foto RFA/Screenshot from livestream

KUALA LUMPUR, 29 Mei 2023 – Sebuah media yang berpengkalan di Washington DC, Radio Free Asia (RFA) melaporkan amaran bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa dunia sedang menghadapi prospek suram berlakunya perang nuklear ketika konflik Ukraine berlarutan.

“Saya tidak fikir anda boleh membuat Rusia menyerah,” ujar Mahathir mengenai perang Ukraine ketika persidangan Nikkei, Masa Depan Asia di Tokyo, pada Jumaat.

“Mereka akan berjuang hingga akhir, dan dalam keadaan terdesak mereka mungkin menggunakan senjata nuklear,” kata negarawan itu sambil menambah bahawa bukan sahaja Ukraine dan Rusia, tetapi “seluruh dunia akan menderita.”

“Perang nuklear adalah jenis perang yang paling teruk kerana tahap kemusnahan yang ditimbulkannya,” katanya sambil mengimbas berakhirnya Perang Dunia II apabila dua bom atom dijatuhkan di bandar Hiroshima dan Nagasaki Jepun pada 1945.

Sidang kemuncak Kumpulan Tujuh (G7) negara paling maju di dunia telah diadakan di Hiroshima minggu lalu.

“Nampaknya negara G7 pergi ke Hiroshima cuba memujuk Global Selatan bahawa mereka harus menyokong usaha Barat dalam perang Ukraine,” kata Mahathir.

Global South ialah istilah yang biasanya digunakan untuk negara kurang maju di Amerika Latin, Afrika, Asia dan Oceania, berbanding negara yang lebih makmur di Global Utara termasuk Amerika Utara, Eropah, dan Australia, serta beberapa negara Asia yang kaya seperti Jepun , Korea Selatan dan Singapura.

“Kita tidak seharusnya terlibat dalam peperangan,” kata bekas pemimpin itu sebelum mengkritik apa yang disebutnya sebagai “pemikiran sesetengah negara.”

“Global North berpendapat bahawa perang adalah penyelesaian kepada konflik antara negara,” kata Mahathir.

“Rusia dan Barat adalah rakan kongsi dalam perang melawan Jerman,” katanya, “tetapi sejurus selepas perang Barat memutuskan bahawa musuh baru mereka ialah Rusia jadi mereka menubuhkan NATO.

Persaingan antara dua kuasa besar dunia China dan A.S. sekali lagi ditonjolkan pada acara Masa Depan Asia, pada tahun ke-28 tahun ini.

Bekas Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad (kanan) pada sesi Soal Jawab pada persidangan Future of Asia, 26 Mei 2023. Kredit: RFA/Screenshot daripada strim langsung

Di pihaknya, Mahathir Mohamad menggesa negara-negara Asia supaya mereka “tidak memihak untuk menyokong sama ada AS atau China.”

“Kita harus menyokong dunia termasuk A.S., China dan yang lain.”

“Kita harus membebaskan diri kita daripada pengaruh Barat baik dalam bidang ekonomi dan politik,” kata bekas pemimpin itu memetik laporan Radio Free Asia (RFA) yang berpangkalan di Washington DC.

Menurut Mahathir, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sebagai sebuah organisasi perlu disusun semula untuk menerajui usaha global dalam menangani masalah dunia biasa seperti perubahan iklim, wabak dan akibat peperangan.

Future of Asia, yang diadakan oleh Nikkei Jepun setiap tahun sejak 1995, adalah ‘perhimpunan antarabangsa di mana pemimpin politik, ekonomi dan akademik dari rantau Asia-Pasifik menawarkan pendapat mereka secara terus terang dan bebas mengenai isu serantau dan peranan Asia di dunia’.

Tema tahun ini ialah ‘Memanfaatkan Kuasa Asia Untuk Menghadapi Cabaran Global’.

Perdana Menteri Jepun Fumio Kishida menyampaikan ucapan pada Khamis mengatakan Tokyo ‘memberi tumpuan untuk mencipta masa depan bersama’ dengan rakan kongsi Asianya. – FRA

Facebook
Twitter
WhatsApp