TERKINI

RCI Batu Puteh: ‘Dipolitikkan’ dan buang masa, kata Zaid

Zaid Ibrahim – malayadaily.com

PETALING JAYA, 7 Jun 24 – Bekas menteri undang-undang Zaid Ibrahim hari ini mengkritik Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) berkaitan Batu Puteh sebagai membuang masa yang tidak akan menyaksikan ‘sekeping batu sebesar padang bola sepak’ dikembalikan kepada Johor.

Memetik laporan FMT, beliau juga mempersoalkan RCI yang ‘dipolitikkan’, mengatakan ia tidak akan mencapai apa-apa selain daripada pemeriksaan semula mengapa kerajaan bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad tidak meneruskan semakan semula keputusan Mahkamah Keadilan Antarabangsa ( ICJ) mengenai Batu Puteh.

“(Semakan) akan menjadi sia-sia – membuang masa. Tiada kes pernah berjaya dalam semakan.

“Tetapi sejak keputusan itu dibuat oleh Mahathir, mereka yang membencinya kini berpeluang untuk memburukkan beliau secara terbuka dengan meminta suruhanjaya ini meneliti semula mengapa kerajaan terdahulu tidak meneruskan semakan semula,” katanya.

Zaid berkata keputusan ICJ mengenai Batu Puteh semuanya telah diselesaikan kerana hakim telah bertindak berdasarkan surat pada 1953 daripada pemangku setiausaha kerajaan negeri Johor yang mengesahkan bahawa negeri itu tidak mempunyai tuntutan terhadapnya.

Beliau berkata hakim juga diyakinkan bahawa ia adalah hak milik British dan seterusnya Singapura sebagai penggantinya.

“Kenapa kita tidak boleh menerima keputusan itu? Kerana politik dan, saya mengesyaki, beberapa permusuhan peribadi terlibat.

“Suruhanjaya ini tidak boleh melakukan lebih daripada (periksa semula kerajaan terdahulu). Ia tidak akan dapat membuatkan ICJ menyemak semula perkara itu atau mengembalikan Batu Puteh kepada Johor.

“Ia akan menjadi urusan yang mahal tanpa hasil yang nyata untuk ditunjukkan,” kata Zaid. – FMT

Facebook
Twitter
WhatsApp