TERKINI

Anwar ingatkan semua pihak hormati sekolah vernakular

Gambar hiasan, foto Ikram.org

KUALA LUMPUR, 26 Mei 24 – Perdana Menteri, Anwar Ibrahim mengingatkan semua pihak supaya menghormati kewujudan sekolah vernakular Cina dan Tamil, sambil menegaskan negara ini telah lama mengamalkan sistem persekolahan berkenaan.

“Peranan kita adalah untuk memberi ruang, persefahaman dan rasa hormat.

“Kita mewarisi sistem di mana terdapat sekolah kebangsaan untuk semua, serta sekolah Cina dan Tamil.

“Kepelbagaian (sekolah ini) mencerminkan komposisi demografi kawasan berbeza, sebahagiannya terdiri daripada 100 peratus Melayu, manakala yang lain majoriti Cina dan India,” katanya pada sambutan minggu perpaduan negara di Johor Bahru malam tadi, lapor NST.

Pengerusi PH itu juga mengingatkan umat Islam supaya tidak mengabaikan ayat al-Quran mengenai perbezaan bangsa, warna kulit dan bahasa.

“Kita datang daripada pelbagai kaum, kabilah, wilayah, negeri, warna kulit dan bahasa. Al-Quran menekankan pentingnya mengenali perbezaan ini dan menghormati antara satu sama lain,” katanya.

Pada Mac lalu, Ketua Pemuda Umno Akmal Saleh menggesa kerajaan melakukan penilaian menyeluruh terhadap ekosistem pendidikan vernakular, dengan penilaian perlu dilakukan dalam aspek keselarasan silibus, penerapan nilai-nilai kenegaraan dan penguasaan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Cadangan itu dikemukakan Akmal meskipun mahkamah persekutuan pada 20 Feb telah menolak permohonan Majlis Pembangunan Pendidikan Islam (Mappim) dan Gabungan Persatuan Penulis Malaysia (Gapena) untuk kebenaran memfailkan rayuan bagi membatalkan keabsahan Sekolah jenis kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil.

Menteri Pendidikan, Fadhlina Sidek berkata kerajaan tidak bercadang memansuhkan sistem persekolahan vernakular dan kementerian itu akan terus memartabatkan Akta Pendidikan 1996 yang mengiktiraf kewujudan sekolah berkenaan. – malaysiakini.com

Facebook
Twitter
WhatsApp