TERKINI

ATM Mahu Rekrut Lebih Ramai Bukan Bumiputera

foto awani

PETALING JAYA, 12 April 2023 – Angkatan Tentera (ATM) ingin mengambil lebih ramai anggota bukan Bumiputera, kata Menteri Pertahanan Mohamad Hasan.

Mohamad berkata, pasukan itu mengambil beberapa langkah untuk mempelbagaikan barisan anggota mereka dan meningkatkan kesedaran dalam kalangan bukan Bumiputera.

“Kekurangan orang India, Cina dan Orang Asli sebagai anggota tentera tidak bermakna mereka tidak patriotik.

“Ini bermakna mereka lebih cenderung memilih sektor lain terutama sektor ekonomi dan perniagaan yang menjanjikan keuntungan dan peluang kerjaya yang lebih besar,” katanya.

Beliau menjawab soalan Ti Lian Ker di Dewan Negara mengenai pecahan anggota ATM berdasarkan jantina dan kaum sejak 2013, dan kekurangan penyertaan bukan Bumiputera.

Mohamad berkata, setakat 6 Mac, orang Melayu menyumbang 85.8% anggota tentera, diikuti Bumiputera dari Sarawak dan Sabah masing-masing 7.6% dan 4.3%, India (1.4%), Cina (0.5%) dan Orang Asli (0.4%). ).

Beliau berkata, penyertaan lebih rendah bukan Bumiputera boleh dikaitkan dengan perkhidmatan berisiko tinggi dan berbahaya, standard kesihatan yang ketat, gaji rendah dan kekurangan pendedahan ketenteraan.

Katanya, ATM menganjurkan ceramah kerjaya untuk mempromosikan menyertai perkhidmatan itu, mengeluarkan kandungan promosi di media sosial, dan menambah baik skim perkhidmatan mereka agar lebih berdaya saing dengan agensi kerajaan lain dan sektor swasta.

“Angkatan tentera juga akan mengkaji semula skim imbuhan dan elaun mereka apabila diperlukan,” katanya. – sumber fmt

Facebook
Twitter
WhatsApp