TERKINI

Jangan jual tanah, nasihat Tun Mahathir kepada SG4

Mahathir Mohamad (duduk tengah), Mohd Nassuruddin Daud (duduk kiri) – foto Khairuddin Abu Hassan

KUALA LUMPUR, 5 Okt 2023 – Kelantan seharusnya tidak menjual tanah mereka kepada pelabur dalam usaha menarik pelaburan ke negeri itu, kata Pengerusi Mobilisasi Proklamasi Orang Melayu Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan.

Katanya, bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata, nilai tanah itu perlu digunakan bagi menyuntik modal pelaburan sebagai punca pendapatan jangka masa panjang untuk negeri-negeri berkenaan.

“Pada perjumpaan tertutup ini juga Tun Dr Mahathir Mohamad menasihati kepimpinan kerajaan negeri Kelantan agar tidak menjual tanah pada pelabur luar tetapi ‘capitalise’ nilai tanah sebagai injeksi modal pelaburan dengan pihak pelabur yang boleh mendatangkan punca pendapatan secara jangkapanjang kepada kerajaan negeri Kelantan,” katanya.

Beliau berkata demikian mengulas pertemuan tertutup bersama pimpinan negeri Kelantan di kediaman rasmi Menteri Besar Kelantan, pagi tadi.

Pertemuan tertutup selama dua jam itu turut membincangkan perancangan pembangunan ekonomi di bawah gabungan empat negeri ditadbir Perikatan Nasional (PN) yang dikenali sebagai SG4.

Mahathir turut menegaskan terdapat potensi pelaburan dari negara luar seperti Jepun, Korea Selatan dan negara-negara Arab untuk datang melabur di Kelantan.

“Kelantan dan negeri-negeri di bawah ‘SG4’ harus tukar kepimpinan secara efektif berteraskan bersih, cekap dan amanah serta harus bersifat ‘business friendly’ dengan semua para pelabur.

“Konsep pentadbiran berteraskan ‘Malaysia Incorporation’ di antara kerajaan dengan pihak swasta harus dicontohi oleh semua negeri-negeri di bawah ‘SG4,'” kata Khairuddin lagi.

Perbincangan turut menjurus kepada membangunkan ekonomi Kelantan merangkumi sektor perindustrian, pelacongan, pertanian, infra-struktur, pendidikan, IKS serta menyelesaikan isu bekalan air bersih.

“Menyelesaikan masalah bekalan air bersih akan memberi satu impak yang besar seterusnya dapat menarik minat lebih ramai para pelabur untuk datang melabur di negeri Kelantan,” katanya. – malayadaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp