TERKINI

Ketua Pembangkang Pulau Pinang dakwa kerajaan negeri pinggirkan warisan Melayu Islam

Masyarakat mahu Masjid Batu Uban diwarta sebagai warisan – foto Dewan Pemuda PAS Pulau Pinang

GEORGE TOWN, 22 Nov 2023 – Ketua Pembangkang Pulau Pinang, Muhammad Fauzi Yusoff mendakwa kerajaan negeri pimpinan DAP meminggirkan warisan Melayu Islam untuk mengutamakan warisan penjajah.

Beliau berkata, negeri itu seolah-olah berbangga dengan penjajahan British pada masa lalu, sambil menambah bahawa nampaknya tidak ada usaha untuk membetulkan fakta bahawa orang Melayu Islam tiba di Pulau Pinang jauh sebelum Francis Light dari Syarikat Hindia Timur Inggeris tiba.

“Perkampungan Melayu Islam di Batu Uban wujud sekurang-kurangnya 50 tahun sebelum ketibaan Francis Light,” kata Muhamad Fauzi, ADUN Sungai Dua daripada PAS dalam ucapannya di Dewan Undangan Negeri di sini.

Beliau menyebut kewujudan masjid Batu Uban yang dibina pada 1734 oleh seorang “Nakhoda Nan Intan” yang juga dikenali sebagai “Haji Muhammad Saleh”, sebagai bukti sejarah.

“Malangnya, masjid tertua di Pulau Pinang tidak diwartakan sebagai bangunan warisan,” katanya

Menurut Fauzi yang juga Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, terdapat banyak masjid lain sebelum itu, tetapi tidak ada rekod nyata yang dapat menunjukkannya kecuali catatan sejarah seorang pendakwah Islam yang digelar sebagai “Datok Keramat” dikatakan telah menetap di Pulau Pinang 30 tahun sebelum “Nakhoda Nan Intan”.

“Saya ingin mencadangkan agar kerajaan negeri menjadikan kawasan Batu Uban di sekeliling masjid sebagai tapak warisan dan mewartakan masjid sebagai bangunan warisan,” kata Muhamad Fauzi.

Beliau berkata masjid itu merupakan bangunan warisan terpenting di negeri ini yang membuktikan kewujudan awal masyarakat Islam di Pulau Pinang.

Beliau berkata begitu juga, baki kampung Melayu di negeri ini juga perlu dilindungi.

“Jangan hancurkan kampung-kampung ini atas nama pembangunan dan jangan anggap tiada nilai untuk memelihara kampung-kampung ini,” katanya.

Beliau berharap rancangan tempatan tidak mengabaikan aspek warisan Melayu Islam ini.

Fauzi turut membangkitkan isu impak Pulau Silikon Pulau Pinang.

Beliau bertanya sama ada projek itu untuk membiayai Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang atau kini merupakan projek ekonomi untuk negeri itu.

“Mana yang betul? Adakah pelaksanaan projek ini tidak difikirkan dengan baik? Atau adakah hala tuju projek tidak jelas?” soalnya.

Beliau bertanya sama ada pelaksanaan projek itu tidak akan membawa kepada kehilangan sumber makanan dan menjejaskan keselamatan makanan.

Beliau berkata, projek itu juga akan menyebabkan kehilangan pendapatan nelayan di kawasan itu yang majoritinya Melayu.

“Sebelum ini hasil tangkapan dari kawasan akuakultur memberikan pendapatan yang lumayan, memberi manfaat kepada usahawan tempatan dan menyara kehidupan nelayan di Utara Perak dan Kedah,” katanya.

Beliau berkata, kesan penambakan di Tanjong Tokong sebelum ini mengakibatkan 80 peratus kehilangan sumber marin di kawasan itu, memberi kesan negatif kepada nelayan di situ.

“Adakah nasib nelayan di Tanjong Tokong tidak memberikan pengajaran yang mencukupi tentang kesan projek sebegitu kepada mereka?” dia tanya.

Beliau juga berkata Penilaian Kesan Perikanan juga telah mengesahkan kebimbangannya terhadap kesan negatif projek itu. – malaymail

Facebook
Twitter
WhatsApp