TERKINI

Mahathir Ulangi Cadangan Tambat Ringgit Untuk Stabilkan Kewangan, Ekonomi Negara

Mahathir Mohamad – foto the merdeka times

KUALA LUMPUR, 13 Sept 2023 – Bekas perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengulangi cadangannya kepada kerajaan agar menambat ringgit bagi menstabilkan kewangan dan ekonomi negara.

Beliau berkata, kerajaan harus menetapkan kadar pertukaran seperti yang pernah dilakukan semasa menghadapi krisis kewangan 1997-1998.

“Apa yang saya cadangkan ialah kita harus menetapkan kadar pertukaran seperti yang kita lakukan semasa krisis kewangan 1997-1998.

“Ingat bagaimana penurunan nilai Ringgit berhenti. Ingat bagaimana kita pulih. Dan bahkan negara-negara lain dapat mengelakkan susut nilai mata wang mereka dimanipulasi oleh peniaga mata wang.

Mahathir dalam satu kenyataannya menegaskan bahawa penurunan nilai ringgit yang berterusan akan meningkatkan kos.

“Ringgit menyusut. Ini boleh menyebabkan eksport Malaysia menjadi lebih murah.

“Tetapi ia juga bermakna import lebih mahal. Dan ini mengakibatkan kos sara hidup yang lebih tinggi. Katanya.

Beliau berkata, berdasarkan cadangan Pemuda UMNO agar menetapkan gaji minimum pada RM2000, ia akan meningkatkan kos pengeluaran dan harga eksport dan mungkin menjadi kurang kompetitif.

“Tetapi jika terdapat peningkatan produktiviti, kenaikan gaji minimum tidak akan meningkatkan kos pengeluaran.

“Bagaimanakah kita meningkatkan produktiviti? Kita boleh melakukannya dengan meningkatkan kecekapan. Kita juga boleh meningkatkan produktiviti dengan automasi dan robot.

“Pekerja boleh dilatih untuk mengendalikan mesin automatik dan robot. Mereka juga harus belajar untuk menyelenggara, menyelenggara dan membaiki mesin.

Namun demikian, Mahathir berpendapat penurunan nilai ringgit yang berterusan akan meningkatkan kos.

“Keuntungan melalui kecekapan dan pelaburan yang lebih besar dalam automasi dan robot tidak lama lagi akan hilang.

Tokoh yang pernah menjadi perdana menteri kali kedua itu juga berkata, Malaysia tidak mempunyai sebab untuk membantu peniaga matawang untuk membuat keuntunga daripada perdagangan ringgit.

“Mengapa Malaysia perlu menerima menjadi lebih miskin supaya peniaga matawang boleh membuat wang? Saya rasa kita tidak patut.

“Saya tidak fikir kita harus mengalami peningkatan kemiskinan semata-mata kerana kita mahu setia kepada norma antarabangsa. Saya fikir kita harus memberi keutamaan kepada kestabilan kewangan dan ekonomi kita.

“Apa yang saya cadangkan ialah kita harus menetapkan kadar pertukaran seperti yang kita lakukan semasa krisis kewangan 1997-1998. Ingat bagaimana penurunan nilai Ringgit berhenti. Ingat bagaimana kita pulih,” katanya.

Mahathir berkata, melalui kaedah itu negara-negara lain dapat mengelak kejatuhan nilai mata wang yang dimanipulasi oleh peniaga mata wang.

“Kita mempunyai simpanan dan rizab yang mencukupi dalam mata wang asing, termasuk Amerika dollar untuk membiayai import,” kata Mahathir.

Sebelum ini kerajaan melalui Bank Negara Malaysia (BNM) tidak bercadang untuk menambat ringgit kepada dolar Amerika Syarikat (AS) kerana langkah itu mempunyai risiko dan penggantian atau ‘trade-off’ yang besar.

Pada 6 petang Selasa, mata wang ringgit merosot kepada 4.6755 dolar AS. – malayadaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp