TERKINI

Netizen dunia kritik majlis pembukaan Sukan Olimpik Paris 2024

PUTRAJAYA, 28 Julai 24 – Majlis pembukaan Sukan Olimpik Paris 2024, walaupun secara visual menakjubkan dan inovatif, turut mencetuskan kontroversi dan kritikan yang ketara.

Berikut adalah beberapa perkara utama yang menjadi kontroversi dan perbualan netizen dari seluruh dunia.

Lakonan Semula The “Last Supper” (Jamuan Terakhir) mendapat paling banyak kecaman dari penonton, terutamanya yang beragama Kristian.

Mereka mendapati lakonan parodi “The Last Supper” dari lukisan Leonardo da Vinci oleh penghibur disifatkan sebagai menghina dan tidak menghormati institusi agama. Pengkritik berpendapat adegan itu tidak sensitif terhadap kepercayaan agama dan menjejaskan sifat suci karya seni asal.

Pada masa yang sama, beberapa pihak mendakwa bahawa upacara pembukaan Sukan Olimpik Paris 2024 dimasukkan dengan unsur-unsur LGBT+, persembahan oleh ‘drag queens’ yang ditafsirkan oleh sesetengah pihak sebagai mempromosikan hak LGBT+. Bagaimanapun, pihak penganjur menafikan sebarang kemasukan secara sengaja unsur LGBT.

Selain daripada itu, penekanan elemen ‘Cultural & Political Statement’ yang keterlaluan telah melencong daripada semangat sebenar Sukan Olimpik. Ada yang merasakan bahawa majlis itu lebih tertumpu kepada membuat kenyataan politik dan budaya daripada meraikan atlet dan semangat Sukan Olimpik.

Gabungan unsur eklektik (teknik deduksi dengan teknik induksi), daripada pertunjukan fesyen hingga lakonan semula sejarah, dilihat oleh sesetengah pihak sebagai tidak ada kaitan naratif yang jelas.

Pengkritik berpendapat bahawa majlis itu menghantar mesej yang bercampur-campur, dengan beberapa elemen meraikan kepelbagaian dan keterangkuman pada masa yang sama juga terdapat elimen lain yanhg kelihatan memecahbelahkan dan menyinggung perasaan pihak-pihak tertentu.

Selain daripada itu, ketiadaan elemen Olimpik tradisional, seperti perarakan atlet dari negara-negara peserta, mengecewakan sesetengah penonton yang lebih menyukai format upacara pembukaan yang lebih klasik.

Sekalipun mendapat pelbagai kritikan, masih ada lagi penonton yang memuji acara pembukaan itu kerana inovasi, kreativiti dan pendekatan yang berani.

Sukan Olimpik 2024 di Paris akan berlangsung bermula 26 Julai hingga 11 Ogos 2024. – malayadaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp