TERKINI

Peluru berpandu Israel mengenai tapak di Iran, lapor ABC News

Letupan di Iran pada Khamis – foto CNBC

WASHINGTON, 18 April – Peluru berpandu Israel telah mengenai tapak di Iran, ABC News melaporkan lewat Khamis yang memetik dari seorang pegawai AS.

Sementara itu, media Iran melaporkan letupan di tengah negara itu, beberapa hari selepas Iran melancarkan dron balas menyerang Israel.

Agensi berita Fars Iran berkata, letupan kedengaran di lapangan terbang di tengah bandar Isfahan tetapi puncanya tidak diketahui. Iran menangguhkan penerbangan ke bandar Isfahan, Shiraz dan Tehran, lapor media kerajaan.

Beberapa tapak nuklear Iran terletak di wilayah Isfahan, termasuk Natanz, pusat program pengayaan uranium Iran.

Lapangan Terbang Antarabangsa Imam Khomeini Tehran ditutup kepada semua penerbangan sehingga 0700 GMT, menurut notis kepada juruterbang yang disiarkan pada pangkalan data Pentadbiran Penerbangan Persekutuan A.S.

Beberapa penerbangan Emirates dan Flydubai yang terbang di atas Iran pada awal Jumaat membuat pusingan tajam secara tiba-tiba dari ruang udara, menurut laluan penerbangan yang ditunjukkan di laman web penjejakan Flightradar24.

Israel telah berkata ia akan bertindak balas, membuka babak baharu terhadap serangan hujung minggu oleh Iran, yang melibatkan ratusan dron dan peluru berpandu sebagai tindakan balas terhadap serangan yang disyaki Israel ke atas perkarangan kedutaannya di Syria.

Namun, kebanyakan dron dan peluru berpandu Iran dilaporkan dipintas sebelum sampai ke wilayah Israel.

Penganalisis dan pemerhati telah menimbulkan kebimbangan mengenai risiko perang Israel-Gaza merebak ke seluruh wilayah itu. – Reuters

Facebook
Twitter
WhatsApp