TERKINI

Pemimpin DAP Gesa Gugur Perkataan ‘Islam’ Dalam Kad Pengenalan Orang Asli

Ngeh Koo Ham – malayadaily.com

KUALA LUMPUR, 9 Okt 2023 – Perkataan ‘Islam’ dalam 137 kad pengenalan Orang Asli Bateq Mayah, wajar digugurkan memandangkan mereka bukan penganut selain tidak mengamalkan ajaran agama itu, kata ahli Parlimen Beruas Ngeh Koo Ham.

Pemimpin DAP itu berkata, kumpulan Orang Asli itu juga membuat tindakan mahkamah dengan memfailkan permohonan bagi mengisytiharkan mereka bukan penganut Islam.

“Tidak ada paksaan dalam agama. Kerajaan mesti menegakkan kebebasan beragama yang dijamin di bawah Perkara 11 (1) Perlembagaan Persekutuan dan bertindak secara pentadbiran untuk membetulkan status agama 137 Orang Asli yang bukan beragama Islam,” katanya, dalam satu kenyataan, baru-baru ini.

Ngeh berkata, mahkamah kemudian membatalkan permohonan tersebut atas alasan teknikal.

“Mereka jelas tidak menganuti atau mengamalkan agama Islam.

“Saya menyeru kepada kerajaan supaya bertindak secara pentadbiran untuk membetulkan status mereka dengan memadam perkataan ‘Islam’ daripada kad pengenalan mereka,” katanya.

Tindakan itu katanya selari dengan Perkara 18 Deklarasi Hak Asasi Manusia Sejagat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang menyatakan setiap orang berhak atas kebebasan pikiran, hati nurani dan agama.

“Melainkan kita membetulkan keadaan di atas di negara kita, kita tidak mempunyai kedudukan moral untuk mengeluarkan sebarang kenyataan atau komen mengenai kebebasan beragama di mana-mana tempat lain di dunia.

“Kebebasan pikiran, hati nurani dan beragama adalah hak manusia yang tidak boleh dirompak,” tambahnya. – malayadaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp