TERKINI

Pengajaran subjek Sejarah: Pandangan Prof Tajuddin tak wakili warga akademik – Prof Murad

Ahmad Murad Merican (kiri), Tajuddin Rasdi (kanan) – malayadaily.com

PUTRAJAYA, 19 Jun 24 : Profesor sejarah sosial dan intelektual, Professor Dato’ Dr. Ahmad Murad Merican menidakkan pandangan Profesor Dr Tajuddin Rasdi dan menyifatkan pandangan tersebut tidak mewakili warga akademik.

Dalam satu status di laman facebook, Ahmad Murad berkata, pendapat tersebut hanyalah andaian bahawa sekolah vernakular adalah inklusif manakala sekolah kebangsaan tidak.

“Sudah tentu, bukan mewakili ahli akademik.

“Ini mudah dibaca sebagai andaian bahawa sekolah vernakular adalah inklusif manakala sekolah kebangsaan (sekolah kebangsaan) tidak. Ujarnya.

Menurut Ahmad Murad, pandangan tersebut juga secara senyap diandaikan bahawa subjek Sejarah yang diajar di sekolah-sekolah vernakular sebagai inklusif berbanding subjek Sejarah yang diajarkan di sekolah-sekolah Kebangsaan.

“Secara senyap (padangan itu) diandaikan bahawa mata pelajaran Sejarah yang diajar di sana adalah inklusif – mungkin mencerminkan sejarah “berkongsi”, sedangkan mata pelajaran sejarah yang diajar di Sekolah Kebangsaan bukanlah “sejarah bersama”. Ujarnya.

Terdahulu, Tajuddin Rasdi, seorang profesor seni bina di Universiti UCSI menyambut baik inisiatif kerajaan memperkenalkan modul sejarah baharu yang komprehensif dan inklusif yang akan diajar di Akademi Kenegaraan Malaysia, institut Perdana Menteri Anwar Ibrahim.

Menurut laporan media, beliau berharap usaha tersebut dapat menyediakan latihan kenegaraan yang holistik dan komprehensif untuk mendidik pelajar tentang sumbangan kepada negara yang dibuat oleh semua lapisan masyarakat – dapat membantu penduduk Malaysia yang pelbagai memupuk pemahaman yang lebih baik antara satu sama lain dan mengukuhkan perpaduan negara.

Sebelum ini, Ahmad Murad mencadangkan agar Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) menekan pendidikan mata pelajaran sejarah Malaysia di sekolah-sekolah vernakular, menggunakan bahasa Melayu dan diajar oleh guru berbangsa Melayu. – malayadaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp