TERKINI

PM Nasihat Golongan Muda Jangan Mengundi Tanpa Berfikir

PM Nasihat Golongan Muda Jangan Mengundi Tanpa Berfikir

Foto Bernama

LANGKAWI, 25 Mei 2023 – Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menasihatkan agar golongan muda tidak boleh menjadikan hak sebagai pengundi di negara ini dengan memberikan undi tanpa berfikir dan menilai kesannya kepada mereka.

Anwar berkata, sebagai golongan yang bakal memimpin negara pada suatu masa nanti, anak muda perlu mempunyai nilai dalam idealisme, termasuk dalam percakapan dan amalan.

Jelasnya, tindakan menggunakan hak mengundi tanpa mengambil kira kesan kepada masa hadapan hanya akan menyebabkan kerugian apabila pihak yang melakukan penyelewengan dipilih menjadi pemimpin.

“Anak muda kena ada nilai dan idealisme, bukan anak muda yang pertahankan penyelewengan. Orang yang ada nilai tidak melakukan penindasan dan pemerasan.

“Apa juga tindakan yang diambil anak muda, termasuk dalam kuasa politik, kena fikir dahulu. Saya nanti nak kerja mana, gaji berapa? Gunakan hak memilih dengan berfikir.

“Ada kata undi Anwar nanti orang Cina berkuasa, Islam akan dibenamkan, itu tak betul kalau kita percaya. Maknanya, kita tertipu dengan propaganda politik, kena ada alasan dan hujah, sebab itu anak muda mesti dilatih untuk berfikir,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menghadiri Sesi Santai Petang dan Dialog Bersama Perdana Menteri di Kolej Vokasional Langkawi (KVL), di sini, hari ini. – Berita Harian

Facebook
Twitter
WhatsApp