TERKINI

Majlis Aids M’sia kata pusat pemulihan untuk homoseksual, membazir wang pembayar cukai

Fared Khalid, Pengerusi Jawatankuasa Hal Ehwal Agama Islam Negeri Johor

PETALING JAYA, 9 Dis 2023 – Majlis Aids Malaysia menyifatkan rancangan untuk pusat pemulihan di Johor untuk homoseksual sebagai regresif dan membazir wang pembayar cukai.

Presiden majlis itu, Raja Iskandar Shah, berkata pusat seperti itu tidak berkesan, memetik kajian mengenai terapi penukaran serta testimoni peserta untuk menyokong hujahnya.

“Kita harus sentiasa melihat apa yang telah dilakukan oleh sejarah kepada (orang LGBT), terutamanya lelaki muda, berkaitan terapi penukaran. Mereka rosak sangat teruk, yang membawa kepada komplikasi berpanjangan dari segi boleh menerima diri mereka sendiri,” katanya kepada FMT.

Rancangan untuk pusat pemulihan seumpama itu untuk homoseksual diumumkan bulan lalu oleh kerajaan negeri Johor. Ia juga akan digunakan untuk memulihkan mereka yang mempunyai kepercayaan agama yang berbeza.

Exco kerajaan negeri Fared Khalid, pengerusi jawatankuasa hal ehwal agama negeri, berkata pusat pemulihan bagi mereka yang menjalinkan hubungan sejenis akan menjadi yang pertama seumpamanya ditubuhkan di negara ini.

Pusat itu dijangka beroperasi sepenuhnya pada bulan Julai.

Profesor pengajian jantina Sharon Bong dari Monash University Malaysia bimbang tentang bahaya pusat sebegitu ke atas pesakit.

“Apabila agama digunakan, sememangnya dipersenjatai dengan cara ini untuk mencederakan, pelanggaran itu semakin mendalam, kerana agama menjunjung kesucian peribadi manusia.

“Sesiapa sahaja yang menganggap Malaysia sebagai rumah mereka layak dikira dan dilayan sebagai manusia tanpa mengira jantina, jantina, orientasi seksual, etnik dan fahaman agama,” katanya.

Bong berkata jika mana-mana kumpulan perlu dipulihkan ia akan menjadi “seksis, homofobik, perkauman, dan transfobik”.

Kumpulan hak asasi Justice for Sisters sebelum ini menggesa kerajaan Johor untuk menghentikan rancangan menubuhkan pusat tersebut, dengan mengatakan sebarang langkah untuk menukar orientasi seksual dan identiti jantina seseorang adalah melanggar Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang hak asasi manusia antarabangsa.

“Pusat pemulihan itu secara langsung melanggar Perkara 5 Perlembagaan Persekutuan Malaysia, yang melindungi kebebasan peribadi, privasi dan maruah semua warganegara Malaysia,” kata kumpulan itu.

Kumpulan itu berkata hasil tinjauan yang dijalankan mendapati bahawa percubaan untuk “memulihkan” golongan LGBTQ mungkin mempunyai kesan jangka panjang dan teruk, termasuk kesan negatif terhadap kesihatan mental mereka, mengakibatkan mereka berhenti sekolah, dan menyimpan fikiran untuk membunuh diri. – FMT

Facebook
Twitter
WhatsApp