TERKINI

Projek PSI Tidak Perlu Jika Putrajaya Tanggung Kos LRT P Pinang – Perunding Pengangkutan

Dr. Rosli Azad Khan -foto malayadaily.com

PETALING JAYA, 9 Mei 2023 – Seorang pakar pengangkutan menggesa Putrajaya membatalkan projek kontroversi Pulau Pinang Selatan (PSI) selepas ia merancang membiayai sistem transit aliran ringan (LRT) negeri.

Pada mulanya, hasil daripada projek PSI dijangka untuk membantu membiayai projek LRT di bawah Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang, tetapi ia tidak lagi diperlukan selepas campur tangan kerajaan persekutuan.

Perunding pengangkutan, Dr Rosli Azad Khan berkata “tiada justifikasi untuk PSI diteruskan” jika ia tidak lagi diperlukan untuk membiayai projek rel.

“Tidak adil kepada nelayan, jika mata pencarian mereka dirampas, sedangkan kerajaan kini membayar untuk infrastruktur LRT,” katanya kepada FMT.

Menteri Pengangkutan, Loke Siew Fook sebelum ini memberitahu FMT, projek itu akan “dilaksanakan sepenuhnya” oleh Putrajaya. Sebelum ini, projek LRT Pulau Pinang dilaporkan akan menelan kos anggaran RM10 bilion.

Rosli berkata, kaedah pembiayaan terbaik untuk projek LRT adalah mudah, pembiayaan kerajaan melalui tender terbuka.

“Perkongsian awam-swasta (PPP) akan menjadi terlalu mahal,” katanya.

Bekas pegawai Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Wan Agyl Wan Hassan memuji keputusan kerajaan itu.

“Projek pengangkutan awam adalah kunci untuk memberi orang ramai lebih banyak cara bergerak dan terus berhubung.

“Untuk menjayakan projek seperti ini, pegawai persekutuan dan negeri perlu bekerjasama dengan baik,” katanya.

Bagaimanapun, beliau memuji kestabilan PPP sebagai model pembiayaan kerana ia “mengimbangi risiko dan ganjaran untuk sektor awam dan swasta”.

Projek pengangkutan awam biasanya dijalankan Putrajaya kerana ia berada di bawah bidang kuasanya. Bagaimanapun, kekurangan dana daripada kerajaan persekutuan sebelum ini memaksa Pulau Pinang mengambil jalan untuk menebus guna tanah untuk dijual kepada pemaju. – FMT

Facebook
Twitter
WhatsApp