TERKINI

Ringgit berpotensi menghampiri paras 1998 – Penganalisis

Gambar hiasan – foto arkib

KUALA LUMPUR, 20 Feb 2024 – Penurunan berterusan ringgit berpotensi meletakkan mata wang tempatan itu melepasi rekod paras terendahnya ditambah pula dengan kelemahan eksport serta pengukuhan dolar Amerika Syarikat (AS).

Ringgit hanya berada dua peratus lagi untuk mencecah RM4.8850 setiap dolar AS, paras kali terakhir dilihat pada 1998 apabila krisis kewangan Asia menjejaskan mata wang serantau.

Mata wang tempatan telah jatuh hampir empat peratus tahun ini.

Ketua Penyelidikan Asia di Australia dan New Zealand Banking Group (ANZ), Khoon Goh, berkata berdasarkan data semasa terdapat risiko ringgit akan mencapai paras terendah baharu sepanjang masa.

“Eksport tidak pulih tidak seperti di ekonomi Asia lain dan pertumbuhan ekonomi mungkin kekal hambar,” katanya kepada Bloomberg.

Memetik laporan Bloomberg Intelligence, ekonomi China yang meruncing menjejaskan eksport Malaysia yang telah merosot untuk bulan ke-10 berturut-turut pada Disember.

Walaupun Malaysia masih mencatatkan lebihan akaun semasa, nisbahnya kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) telah jatuh kepada paras hampir terendah dalam tempoh 20 tahun, mengehadkan sokongan untuk mata wang.

Eksport yang merosot juga telah menjejaskan pertumbuhan ekonomi Malaysia ditambah dengan kebimbangan terhadap kestabilan politik berikutan dakwaan cubaan untuk menjatuhkan pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan kekuatan dolar AS yang berterusan menjadikan prospek ringgit kelihatan suram.

Ringgit mencecah RM4.7958 pada Oktober lalu, paling lemah sejak 1998.

Penurunan ke paras itu akan menjadikan julat RM4.82 hingga RM4.85 menjadi fokus, menurut analisis teknikal Bloomberg.

Pakar strategi mata wang di Perbankan Luar Negara-China Corp (OCBC) di Singapura, Christopher Wong, berkata sekiranya dolar AS terus mengukuh, sama ada disebabkan oleh tolakan selanjutnya dalam kitaran pemotongan Rizab Persekutuan (Fed) atau pengurangan risiko yang lebih besar, maka risiko ringgit akan berterusan.

Beliau bagaimanapun berkata, kebanyakan penganalisis meramalkan ringgit yang lebih kukuh menjelang akhir tahun apabila pertumbuhan ekonomi Malaysia memperoleh momentum.

OCBC menjangkakan ringgit pulih kepada RM4.60 setiap dolar AS, manakala ANZ meramalkan tahap RM4.45.

Bank Negara Malaysia (BNM) juga dijangka mengekalkan kadar faedah tidak berubah menjelang 2024, walaupun Fed melonggarkan dasar monetarinya.

“Ini akhirnya akan mengecilkan perbezaan hasil antara AS dan Malaysia, memberikan sokongan untuk mata wang. Ada ruang untuk ringgit memulihkan beberapa kelemahan,” katanya. – Berita Harian

Facebook
Twitter
WhatsApp