TERKINI

Serangan Ke Atas Mahathir Tidak Akan Berhenti – Zaid Ibrahim

Mahathir Mohamad, Zaid Ibrahim – Foto New Straits Times

KUALA LUMPUR, 9 Julai 2023 – Peguam Datuk Mohd Zaid Ibrahim menjangkakan serangan terhadap bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak akan berhenti menjelangnya Pilihan Raya Negeri (PRN), bulan depan.

Zaid yang juga bekas menteri kabinet berkata, pelbagai pihak daripada parti politik akan menjadikan kenyataan Mahathir berkaitan kepelbagaian kaum di negara tidak selari dengan Perlembagaan sebagai modal kempen mereka.

“Serangan daripada pelbagai sudut terhadap Mahathir tidak akan berhenti selagi PRN belum berakhir. Beliau sudah menjadi modal buat mereka yang terdesak dan takut dengan pengaruh beliau.

“Sama ada pimpinan parti, calon PRN atau mereka yang mengintai peluang untuk mendapatkan kuasa politik,” katanya.

Zaid turut mempersoalkan serangan-serangan tersebut sedangkan Mahathir katanya hanya menyuarakan pandangan tidak sesuai untuk melihat Malaysia sebagai negara berbilang bangsa.

“Sepertinya ada pandangan baharu di dalam negara, pandangan tidak selari dengan rejim sekarang tidak dibenarkan. Mereka boleh dihukum atas kesalahan jenayah,” kata Zaid.

Beliau berkata, Mahathir bukan bodoh untuk memainkan sentimen seperti itu, kerana beliau sudah tentu maklum peruntukan dalam Perlembagaan, di mana hak semua kaum dijamin.

“Beliau tidak menafikan perkara itu, beliau bukan bodoh,” kata Zahid.

Sebaliknya, Mahathir hanya merujuk kepada keutamaan “Kemelayuan” sebagai identiti nasional Malaysia dan Tanah Melayu yang mana keutamaan Bahasa Melayu, adat resam dan tradisi Melayu, Raja raja Melayu, dan tempat keistimewaan Islam adalah semua sifat bangsa yang menjadikan negara “Melayu”.

“Di sesetengah negara, matriks budaya, agama dan kumpulan etnik semuanya saling berkait; membentuk identiti negara tersebut,” katanya.

Switzerland katanya, mempunyai empat bahasa kebangsaan, Perancis, Jerman, Itali dan Romansh, semuanya mempunyai status yang sama.

Tambahnya, Di Kanada, sebagai contoh mereka mempunyai bahasa Inggeris dan Perancis, semuanya mempunyai status yang sama, Belgium mempunyai tiga bahasa rasmi, dan Afrika Selatan mempunyai sebelas. Percampuran budaya dan etnik sangat pelbagai sehingga apabila mereka mencapai kemerdekaan, mereka harus menjadi pelbagai budaya dalam erti kata sebenar.

“Mahathir berkata bahawa Malaysia tidak pernah, dari segi sejarah dan pada masa kemerdekaan, dalam acuan yang sama seperti negara-negara lain yang saya sebutkan.

“Keutamaan bahasa, budaya, dan Islam, serta identiti Melayu terserlah dalam Perlembagaan. Itulah yang Mahathir maksudkan apabila beliau menyifatkan Malaysia sebagai pelbagai budaya adalah tidak berperlembagaan.

“Dia dan ramai orang Melayu adalah orang yang ingin mengekalkan identiti Melayu ini tanpa mengingkari peruntukan hak semua warganegara,” kata Zaid.

Tambahnya, orang Melayu adalah bangsa yang pemurah, dan mereka telah menerima dan menerima semua masyarakat yang turun di pesisir negara ini sejak 700 tahun yang lalu.

Mereka juga katanya tidak akan berubah menjadi orang yang membenci orang lain atau suka berperang.

“Anda tidak perlu menggubal undang-undang mengenai jenayah kebencian untuk mengekang mereka.

“Tetapi jangan cuba untuk memberitahu mereka bahawa mereka tidak mempunyai pandangan tentang apa makna negara ini kepada mereka,” kata Zaid lagi. – malayadaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp