TERKINI

Starbucks pecat CEO

Laxman Narasimhan (kanan) – foto CNBC

NEW YORK, 14 Ogos 24 – Syarikat KOPI jenama global, Starbucks, yang sedang bergelut tahun ini telah memecat Ketua Pegawai Eksekutifnya, Laxman Narasimhan, keputusan itu dibuat, dipercayai akibat tekanan daripada pelabur dan kesan kempen boikot secara global.

Syarikat yang berpangkalan di Seattle, rangkaian kopi terbesar di dunia, menamakan Brian Niccol, Ketua Pegawai Eksekutif di Chipotle Mexican Grill sejak 2018, sebagai pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif baharunya, berkuat kuasa 9 Sept. Niccol akan menjadi CEO Starbucks keempat dalam empat setengah tahun.

“Niccol mendapat sokongan penuh saya,” kata wakil Starbucks, Howard Schultz, dalam kenyataan akhbar yang dikeluarkan oleh Starbucks.

Narasimhan telah dipecat selepas kira-kira 16 bulan dalam pekerjaan itu. Starbucks sebelum ini telah melantiknya dari Reckitt, sebuah syarikat produk pengguna yang berpangkalan di UK.

Dengan perubahan kepimpinan, saham Starbucks melonjak 24.5 peratus, meletakkan syarikat itu untuk mencatatkan keuntungan peratusan sehari, manakala saham Chipotle jatuh kira-kira 7.5 peratus dalam dagangan Pasaran Saham Nasdaq Selasa.

Starbucks mempunyai lebih daripada $36 bilion hasil tahunan dan 38,000 kedai di lebih 80 negara.

Chipotle telah melaporkan pendapatan tahunan $10 bilion di 3,500 restorannya, sebahagian besarnya di Amerika Syarikat.

Financial Times melaporkan pada Selasa bahawa lembaga Starbucks membuat keputusan untuk menggulingkan Narasimhan selepas strategi pengurusannya diserang oleh pelabur aktivis Elliott Management, yang mengawal kepentingan minoriti yang besar.

Dalam satu kenyataan, Elliott berkata ia melihat perubahan pengurusan “sebagai langkah transformasi ke hadapan untuk syarikat”.

Pada bulan April, Starbucks mengurangkan tinjauan kewangannya untuk kali kedua tahun ini disebabkan oleh kelembapan trafik kafe, yang menjejaskan jualan dan keuntungan.

Di China, Starbucks menghadapi persaingan yang semakin meningkat daripada Luckin Coffee, yang secara beransur-ansur menduduki pasaran kopi negara dengan perkhidmatan mobiliti pantas dan pembuatan kopi yang inovatif.

Luckin Coffee, yang diasaskan di Beijing pada 2017 dan kini beribu pejabat di Xiamen, wilayah Fujian di China Timur, telah mengatasi Starbucks dari segi jualan dan bilangan kedai, menurut laporan pendapatannya pada 2023.

Luckin telah menumpukan strateginya pada aplikasi mudah alihnya dan perkhidmatan penghantaran bersepadu dari awal, model yang kemudiannya diguna pakai Starbucks untuk operasi Chinanya.

Luckin mengendalikan kira-kira 13,300 kedai, hampir dua kali ganda lokasi Starbucks di 6,800 di China. Untuk memacu pertumbuhannya, Luckin telah memanfaatkan perkhidmatan penghantaran pantas, pilihan pembayaran mudah alih dan tawaran unik seperti latte berperisa keju, yang telah diterima dengan baik oleh pengguna China. – Agensi

Facebook
Twitter
WhatsApp