TERKINI

Tun M sifatkan tindak-tanduk Israel di Gaza umpama ‘holocaust’ Nazi terhadap Yahudi

Mahathir Mohamad – youtube TDM

PUTRAJAYA, 7 Nov 2023 – Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyamakan tindakan penghapusan etnik Israel terhadap rakyat Palestin di Gaza sekarang sama seperti pembunuhan beramai-ramai etnik Yahudi yang dilakukan Nazi Jerman, sekitar hujung 1930-an.

Mahathir berkata, ketika itu banyak nyawa terkorban dalam usaha menghentikan kekejaman Nazi terhadap Yahudi.

“Sekarang kita melihat orang Yahudi Israel terlibat dalam rampasan hak asasi yang sama terhadap hak rakyat Palestin.

“Ia adalah tragedi manusia. Tindakan Israel terhadap Palestin adalah sama seperti tindakan Nazi terhadap Yahudi. Tidak adil dan tidak berperikemanusiaan,” kata Mahathir, di laman media sosialnya, hari ini.

Oleh itu katanya semua rakyat Malaysia mesti menolak pendudukan Israel terhadap hak rakyat Palestin.

“Rakyat Malaysia nampaknya berbelah bahagi dengan peperangan ini. Ramai yang percaya ini adalah peperangan yang disebabkan oleh perbezaan antara Palestin dan Yahudi.

“Ia mungkin bermula sebagai peperangan tetapi kini ia telah menjadi rampasan hak asasi rakyat Gaza,” kata Mahathir.

Negarawan itu berkata, setiap manusia mempunyai hak asasi mereka, begitu juga rakyat Gaza tetapi hak mereka telah dirampas oleh Israel.

“Adalah salah jika umat Islam hanya menuntut tindakan pembunuhan beramai-ramai orang Israel dihentikan (ketika Holocaust).

“Semua orang di Malaysia harus prihatin dan harus menuntut serangan Israel terhadap Palestin ditamatkan,” katanya lagi. – malayadaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp