TERKINI

Agenda ‘kestabilan’ negara diguna untuk sekat suara rakyat, kata Mahathir

Foto, Pejabat TDM

PUTRAJAYA, 3 Okt 24 – Mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan agenda kestabilan negara telah dipergunakan untuk menyekat suara rakyat dari terus mengkritik kerajaan.

Dalam status terbarunya di media sosial X, Mahathir dalam nada menyindir berkata ia adalah nasihat yang baik, namun kestabilan negara adalah kerana orang tidak dibenarkan bercakap.

“Anda tidak boleh bercakap mengenai 3R (Royal, Race, Religion).

“Anda tidak boleh berkata apa-apa (mengkritik) terhadap Kerajaan. Walaupun anda merasa tertindas dengan dasar kerajaan, anda tidak boleh mengeluh. Katanya.

Mahathir dalam kenyataan yang sama turut menyenaraikan pelbagai kekangan untuk menyekat suara rakyat.

i. Parlimen pembangkang didesak untuk menandatangani MOU (Memorandum Persefahaman) di mana anda berjanji untuk tidak membuat ucapan kebencian. Jika anda menandatangani maka Kerajaan akan memberi anda dana yang ahli Parlimen berhak mendapat. Kecuali bahawa Kerajaan yang menentukan sama ada ucapan anda itu penuh kebencian atau tidak.

ii. Ahli Parlimen mungkin berkata sesuatu yang tidak bersalah tetapi Kerajaan mungkin menganggapnya sebagai ucapan kebencian. Dan anda mungkin akan dihukum dengan penggantungan daripada Parlimen. Jadi selepas menandatangani MOU anda tidak boleh berkata apa-apa kecuali memuji Kerajaan.

iii. Speaker boleh menggantung ahli selama enam bulan kerana bertegas seorang penyokong Israel mendapat bahagian besar dalam MAHB. Mulut wakil rakyat kita di Parlimen kini ditutup. Jadi keistimewaan untuk bersuara secara bebas di Parlimen oleh ahli tidak lagi bebas.

iv. Sekiranya anda terus bersuara dan mengkritik. Menteri Penerangan secara tersirat berjanji akan menghantar kereta peronda Polis ke rumah anda.

v. Jika anda mengambil tindakan undang-undang terhadap Perdana Menteri, mungkin akan berlaku sesuatu perkara kepada anda secara kebetulan. Anda mungkin didapati telah melakukan jenayah. Anda mungkin dicaj di bawah SOSMA. Jika dadah terlibat, tiada jaminan dan kemungkinan menghadapi hukuman mati.

vi. Media sosial harus dilesenkan supaya mereka tidak membuat bising. Maka dengan itu keamanan dan kestabilan akan menjadi lebih hebat, sama seperti di Korea Utara.

Mahathir turut menyindir, sekiranya seseorang itu dibicarakan kerana beberapa pelanggaran undang-undang, maka untuk menstabilkan negara, pertuduhan boleh digugurkan dan anda mungkin dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri.

“Siasatan terhadap anda juga akan dihentikan jika anda menyokong Perdana Menteri.

“Media asing adalah gangguan. Mereka patut disaman. Panggil mereka untuk disoal siasat. Dan tidak berbuat apa-apa. Lebih-lebih lagi apabila mereka melaporkan kebenaran yang media tempatan tidak dibenarkan. – malayadaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp