TERKINI

Bekas Adun Bersatu dakwa majlis agama Islam Pulau Pinang enggan daftar saudara baharu

Zolkifly Mohd Lazim – malayadaily.com

KUALA LUMPUR, 6 Dis 2023 – Bekas Adun Telok Bahang Zolkifly Mohd Lazim mendakwa pihak berkuasa agama negeri Pulau Pinang enggan mendaftar pengislaman beberapa saudara baru yang memeluk Islam, di negeri itu

Bekas adun Bersatu itu mendakwa, pihaknya sendiri tidak mengetahui alasan penolakan tersebut.

“Saya sarankan pejabat agama terima dan daftar saja, masalah nak mengajar kami ada tenaga untuk mengajar, kalau tak mau bagi duit pun tak apa, kami ada duit untuk kami biaya, orang Islam Pulau Pinang mampu untuk tanggung dia. Itu saranan saya.

“Kalau ini tak daftar, sebab ini proses yang hak tu diberi kepada kerajaan negeri, orang lain tak boleh buat, NGO tak boleh buat,” katanya, yang merupakan penaung NGO IKUT, pertubuhan yang membantu mengajar saudara baru tentang Islam.

Beliau turut membangkitkan beberapa pengalaman bersama pegawai agama negeri tersebut yang enggan mendaftar pengislaman beberapa individu itu.

“Jadi saya pun rasa, benda ni saya nak bisinglah, supaya orang ramai tolong saya bagi orang ni boleh berdaftar. Kalau dia kata orang ni daftar masuk Islam takdak duit dia tak payah duit, duit saya ada, saya cukup untuk bela orang ni semua, dia daftar saja orang ni sebagai Islam.

“Saya faham untuk mengislamkan orang mesti ada tauliah sebab itu saya bawa ke pejabat tu untuk dia Islamkan, saya syahadah (mereka) awal tu sebagai saya punya tanggungjawab Islam, kemudian formaliti itu jabatan kena buatlah,” katanya lagi.

Pihaknya turut mempersoalkan sama ada terdapat arahan tertentu sehingga mengakibatkan perkara itu boleh berlaku.

“Jadi bila timbul macam ni saya rasa ada usaha penolakan dan ada arahan tertentu sampai semua pegawai nak tolak dia kenapa? “.

Rakaman temubual tersebut boleh dilayari di sini.malayadaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp