TERKINI

DNAA Zahid Berbeza Dengan Pembebasan Muhyiddin, Kata Peguam

Haniff Khatri – malayadaily.com

KUALA LUMPUR, 22 Sept 2023 – Pelepasan tanpa dibebaskan (DNAA) Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi jauh berbeza dengan melepas dan membebas Pengerusi Perikatan Nasional (PN) Tan Sri Muhyiddin Yassin, kata peguam Haniff Khatri.

Haniff berkata, tiada sebarang permohonan dibuat pihak pembelaan Ahmad Zahid dari segi perundangan dan kehakiman sebaliknya apa yang berlaku adalah representasi dibuat kepada pendakwaraya untuk ambil kira apa dikatakan alasan terbaharu.

“Pada 4 Sept lalu pendakwaraya sendiri ikut budi bicara mutlak Perkara 145 Fasal 3 Perlembagaan dibaca bersama Seksyen 254 Kanun Tatacara Jenayah, pendakwaraya maklumkan kepada mahkamah ingin gugurkan 47 pertuduhan terhadap Ahmad Zahid.

“Walaupun dalam kes itu ada penemuan prima facie dan mahkamah perintahkan Ahmad Zahid beri keterangan dan beliau sidah selesaikan memberi keterangan dan saksi dah beri keterangan, pendakwa gugurkan pertuduhan,” katanya.

Katanya, berbeza seperti Muhyiddin, presiden Bersatu itu membuat permohonan agar empat pertuduhan terhadapnya dibatalkan berikutan kertas pertuduhan tidak jelas dan tidak membolehkan pihaknya menyediakan pembelaan.

“Seperti lazimnya, bila satu pihak buat permohonan satu pihak membantah Maka keputusan dibuat mahkamah, setelah dengar hujah dua-dua pihak mahkamah setuju empat pertuduhan seadanya kabur tak jelas dan cacat wajar dibatalkan.

“Mahkamah memberikan perintah pembebasan dan pelepasan,” kata Haniff.

Selain katanya, Muhyiddin belum berhadapan sesi perbicaraan dan tiada saksi yang dipanggil disamping tiada dokumen bukti dikemukakan.

Manakala Ahmad Zahid perbicaraan bermula sejak 2019 dengan sejumlah saksi sudah dipanggil dan pada 24 Jan mahkamah menemui prima facie untuk memanggil Ahmad Zahid memberi keterangan.

“Ikut konsep kedaulatan undang-undang, mahkamah tiada kuasa menghalang pengguguran.

“Perbezaan kes Ahmad Zahid dan Muhyiddin keputusan pengguguran dibuat timbalan pendakwaraya. Mahkamah hanya boleh pilih dua perintah sama ada pelepasan, atau pembebasan,” kata Haniff lagi. – the malaysian insight

Facebook
Twitter
WhatsApp