TERKINI

Dunia Sedang Hadapi Pelbagai Ancaman Yang Memusnahkan – Dr. Mahathir

Foto – chedetofficial

KUALA LUMPUR, 23 Mei 2023 – Mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan dunia hari ini sedang menghadapi pelbagai ancaman yang boleh memusnahkan semua makhluk dari bumi.

Beliau berkata demikian dalam salah satu ucaptama di Persidangan Kepimpinan Asia di Seoul baru-baru ini seperti catatan di laman twitter beliau.

Menurutnya, jika seluruh dunia terlibat dalam peperangan antara Ukraine dan Russia , maka ia sebenarnya adalah Perang Dunia ke-3.

“Pada masa ini kita telah melihat perang antara Ukraine dan Rusia. Kita melihat Ukraine cuba mendapatkan sokongan daripada seluruh dunia. Jika seluruh dunia terlibat dalam peperangan ini maka ia sebenarnya adalah Perang Dunia ke-3.

“Dan jika senjata pemusnah besar-besaran digunakan, senjata nuklear digunakan, kita menghadapi kemungkinan semua manusia, semua makhluk hidup dihapuskan dari bumi ini.

Mahathir berpendapat bahawa dunia yang terjejas oleh penyakit dan keupayaan untuk menangani fenomena baru ini terhad apabila negara miskin.

“Tetapi malangnya apabila negara miskin gagal menangani masalah tersebut, masalah tersebut cenderung merebak ke negara lain termasuk negara kaya.

Beliau juga berkata, kesan daripada fenomena baru ini ialah tidak ada negara yang mempunyai satu kumpulan etnik atau kaum. Semua negara akan mempunyai penduduk berbilang etnik. Dan ini menimbulkan masalah lain.

“Apa yang kita lihat sekarang ialah penghijrahan secara besar-besaran. Rakyat dari negara miskin, negara kurang maju dan negara tidak stabil cenderung untuk berhijrah ke negara yang lebih kaya, lebih stabil, lebih teratur dan lebih maju. Katanya.

Mahahthir juga menyentuh masalah pandemic Covid-19 dimana tindak balas kita terhadap pandemik Covid-19 menyebabkan aktiviti manusia disekat dan tidak menjadi produktif.

“Dan tindak balas terhadapnya adalah untuk mengurung orang di rumah mereka. Tetapi apabila anda berbuat demikian, mereka tidak dapat melakukan apa-apa kerja dan mereka menjadi tidak produktif.

“Dengan pertambahan penduduk dan pandemik, kita menghadapi masalah dengan ekonomi kerana apabila orang tidak boleh bekerja ekonomi akan mundur. Bagaimana anda menghadapinya?

“Akhirnya, kecenderungan manusia untuk berperang. Sekarang senjata sangat kuat sehingga dengan 1 bom boleh membunuh seratus ribu orang. Kata beliau.

Dalam siri lawatan kerja ke Korea Selatan bermula 16 Mei, Mahathir mengikuti jadual padat di mana beliau turut menghadiri pelbagai pertemuan antaranya sesi dialog bersama pemimpin masa depan dari pelbagai negara, kunjungan hormat Bank Negara Korea, temuramah Chosun media serta lawatan ke Hyundai Motor Studio.

Dalam lawatan ini juga beliau turut memenuhi jemputan Korean Muslim Federation (KMF) di Masjid Seoul dan bertemu dengan wakil-wakil masyarakat Islam dari Korea Selatan, Pakistan, Moroko, Turkiye, Mesir dan rakyat Malaysia yang tinggal di Korea Selatan.

Mahathir akan meneruskan lawatannya ke Jepun bermula Isnin dan akan menghadiri Persidangan Nikkei Asia di Tokyo . – malaydaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp