TERKINI

Genosid Palestin : Lapan wartawan dakwa BBC gagal lapor konflik sebenar di Palestin

Gambar hiasan, wartawan di Palestin – foto AFP

LONDON, 24 Nov 2023 – Perbadanan Penyiaran British (BBC) didakwa oleh wartawannya kerana gagal menceritakan konflik Israel-Palestin dengan tepat, melaburkan usaha lebih besar dalam kemanusiaan terhadap mangsa Israel berbanding rakyat Palestin dan mengetepikan konteks sejarah penting dalam liputan.

Dalam surat yang ditulis kepada Al Jazeera oleh lapan wartawan yang berpangkalan di United Kingdom (UK), BBC juga didakwa bersikap pilih kasih dalam cara bagaimana orang awam dilihat memandangkan ia tidak berganjak dalam melaporkan dakwaan jenayah perang Russia di Ukraine.

Kumpulan wartawan yang merahsiakan namanya itu tidak bercadang menghantar surat berkenaan kepada eksekutif BBC kerana percaya langkah sedemikian tidak mungkin membawa kepada perbincangan bermakna.

Justeru mereka menghantar surat kepada Al Jazeera kerana bencana kemanusiaan di Gaza semakin memuncak, dan ketika surat itu ditulis, lebih 14,500 rakyat Palestin dilaporkan terbunuh akibat pengeboman Israel, termasuk sekurang-kurangnya 6,000 kanak-kanak.

“BBC gagal menceritakan kisah ini dengan tepat dan oleh itu ia gagal membantu orang ramai dan memahami pelanggaran hak asasi manusia yang berlaku di Gaza.

“Beribu-ribu rakyat Palestin terbunuh sejak 7 Oktober. Bilakah pendirian editorial kami berubah,” menurut isi kandungan surat berkenaan.

Kumpulan hak asasi manusia dan ratusan ribu penunjuk perasaan di seluruh dunia, yang marah dengan jumlah kematian penduduk Palestin yang semakin meningkat di Gaza, turut menggesa gencatan senjata dilakukan segera.

Perang itu juga dilihat ‘memecahkan’ bilik berita di seluruh dunia, dengan perselisihan faham mengenai bagaimana setiap pihak digambarkan, tahap empati yang didakwa tidak sama rata ditunjukkan kepada mangsa Israel dan Palestin, dan penggunaan bahasa.

Wartawan BBC berkata, di seluruh platform BBC, istilah seperti “pembunuhan beramai-ramai” dan “kekejaman” dikhaskan hanya untuk Hamas, sebagai satu-satunya penghasut dan pelaku keganasan di rantau ini yang disifatkan tidak tepat tetapi sejajar dengan liputan keseluruhan BBC.

“Serangan Hamas, walaupun mengerikan dan memusnahkan, tetapi tidak membenarkan pembunuhan sewenang-wenangnya ribuan orang awam Palestin, dan BBC tidak boleh dilihat menyokong atau gagal menyoal siasat logik yang ia lakukan.

“Kami meminta BBC untuk lebih memikirkan berasaskan bukti organisasi kemanusiaan rasmi dan tidak berat sebelah.

“Liputan kemanusiaan terhadap orang awam Palestin semakin kurang,” menurut surat itu sambil merayu untuk memastikan layanan sama rata terhadap semua orang awam di tengah-tengah liputannya.

Mereka mendakwa penyiar hanya menggambarkan penderitaan Israel berbanding liputan kemanusiaan terhadap orang awam Palestin.

“Ia adalah alasan yang tidak baik untuk mengatakan bahawa BBC tidak dapat membuat liputan lebih baik di Gaza kerana kesukaran mendapatkan akses ke Semenanjung itu,” menurut surat itu.

Al Jazeera turut menemu bual dua daripada lapan penulis dan mereka mengatakan organisasi itu tidak mewakili mereka.

“Bagi saya, dan pastinya bagi orang kulit berwarna lain, kita dapat melihat secara terang-terangan bahawa kehidupan awam tertentu dianggap lebih layak daripada yang lain bahawa terdapat semacam hierarki yang sedang dimainkan.

“Itu sangat menyakitkan kerana sebenarnya, tiada seorang pun daripada kita berjuang untuk berempati dengan orang awam Palestin.

“Beberapa kakitangan dan wartawan kanan tidak begitu berempati dengan orang Palestin seperti yang mereka lakukan, sebagai contoh, dengan orang awam Ukraine,” kata penulis surat itu.

Sementara itu, penulis kedua berkata, mereka berasa muak dengan laporan kehilangan nyawa orang awam yang tidak masuk akal ketika serangan Hamas.

Surat itu mengatakan BBC menganjurkan sokongan trauma dan sesi mendengar untuk kakitangan yang terjejas oleh konflik.

“Tetapi bagi kebanyakan kita, terutamanya orang kulit berwarna, liputan BBC menjadi sebahagian daripada kesusahan kami,” menurut surat itu.

Surat itu juga mendakwa BBC gagal memberikan maklumat latar belakang penting mengenai pendudukan Israel dan sejarah penderitaan Palestin.

Kemas kini berita dan artikel mengabaikan untuk memasukkan satu atau dua baris konteks sejarah kritikal mengenai 75 tahun pendudukan, Nakba, atau angka kematian tidak simetri sepanjang beberapa dekad.

Nakba atau malapetaka, merujuk antara 1947 dan 1949, apabila rejim Zionis dan kemudian tentera Israel yang baru dibentuk memusnahkan lebih 500 kampung dan pekan Palestin.

“Kira-kira 15,000 rakyat Palestin terbunuh, dan lebih 750,000 dipindahkan secara paksa dari tanah mereka.

“BBC sering menyebut konflik yang sedang berlaku sebagai ‘kompleks’. Menjadi tugas kami untuk memotong retorik dan maklumat yang salah untuk menjelaskan apa yang berlaku dan apa yang telah membawa kepada hari ini,” menurut surat itu. – Barita Harian/Agensi

Facebook
Twitter
WhatsApp