TERKINI

Hari Pekerja: Perlaksanaan Pengurangan Waktu Bekerja, Perlu Diperhalusi – MTUC

Gambar hiasan – malayadaily.com

KUALA LUMPUR, 1 Mei 2023 – Pelaksanaan pengurangan waktu bekerja perlu diperhalusi dan dirancang dengan teliti bagi membolehkan keberkesanan impaknya dirasai.

Presiden Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC), Mohd Effendy Abdul Ghani berkata, Pindaan Akta Kerja 1955 yang menguatkuasakan waktu bekerja 45 jam adalah langkah permulaan ke arah 40 jam waktu bekerja dalam seminggu, namun ia tidak boleh dilakukan secara melulu.

“Pemikiran kena ubah kalau nak laksana waktu kerja 40 jam. Paling penting, kena fikir adakah langkah itu sesuai dilaksanakan di negara kita persekitaran Asia Tenggara dan negara jiran.

“Memang kena teliti banyak perkara. Seingat saya, nak laksanakan 45 jam waktu bekerja pun macam-macam isu dan birokrasi yang timbul, antaranya waktu rehat yang tidak dimasukkan dalam 45 jam itu.

“Bagi MTUC, kita terlebih dahulu kena faham konsep 45 jam itu. Tidak ada makna jika kita laksanakan tetapi tidak menyeluruh.

“Kena fikir juga ada industri yang boleh dilaksanakan waktu bekerja 40 jam dan 45 jam tetapi ada juga yang tidak boleh,” katanya ketika muncul dalam program Fokus Minggu Depan, pada Ahad. – Awani

Facebook
Twitter
WhatsApp