TERKINI

Kerajaan digesa tingkatkan kuasa dan kebebasan IPCC

Gambar hiasan – malayadaily.com

KUALA LUMPUR, 19 Jan 2024 – Kerajaan perlu meningkatkan kuasa dan kebebasan Suruhanjaya Bebas Tatakelakuan Polis (IPCC) berikutan peningkatan jumlah anggota polis yang didakwa di mahkamah.

Gesaan itu dibuat Persatuan Tindakan Semua Wanita (Awam) dengan Pengurusnya, Lilian Kok berkata, ia penting kerana kes-kes tersebut menimbulkan keraguan terhadap keberkesanan suruhanjaya itu.

“Kami menyeru pihak berkuasa yang berkaitan untuk meningkatkan keupayaan IPCC dan memastikan ia mempunyai sumber yang diperlukan untuk menjalankan fungsinya dengan berkesan,” katanya seperti dilaporkan Malaysiakini.

Bulan lalu, seorang suspek meninggal dunia selepas empat hari berada dalam tahanan polis di Langkawi, Kedah.

Tempoh yang sama juga, seorang pegawai kanan polis ditahan kerana didakwa terlibat dalam kemalangan kereta yang mengorbankan seorang penunggang motosikal berusia 17 tahun di Ipoh, Perak.

Sebelum itu, pada November lalu, keluarga Mohd Nahar Kamsah yang meninggal dunia dalam tahanan di Balai Polis Sungai Besar di Selangor menggesa kes itu disiasat sebagai kes bunuh.

Sehubungan itu, Kok menggesa badan kerajaan dan pertubuhan masyarakat sivil memberikan perhatian mereka terhadap peningkatan kes dakwaan salah laku polis kerana ia “sangat membimbangkan”.

“Kejadian salah guna kuasa dan pecah amanah menjejaskan asas masyarakat yang adil dan memerlukan tindakan pantas dan tegas.

“Oleh itu, kerajaan mesti memberi tumpuan kepada kajian semula menyeluruh mekanisme pengawasan semasa untuk menangani perkara yang telah dikenal pasti oleh penganalisis dan aktivis,” tambahnya. – Malaysiakini.

Facebook
Twitter
WhatsApp