TERKINI

Nikkei Asia: Mahathir optimis, harap kerajaan baharu dikalangan orang muda yang layak

Mahathir Mohamad (kanan), Nikkei Asia 2024 – foto pejabat TDM

PUTRAJAYA, 25 Mei 24 – Mantan perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad percaya Malaysia mempunyai masa depan yang baik, namun ia amat bergantung kepada kepimpinan yang dimainkan.

Bercakap dalam forum Nikkei ‘Future of Asia’, semalam, Mahathir berkata kepimpinan memainkan peranan yang penting dalam mana-mana negara namun mutakkhir ini, sistem demokrasi bergantung kepada populariti namun orang yang dipilih tidak semestinya berkebolehan atau cekap dalam pentadbiran.

“Kepimpinan memainkan peranan yang sangat penting, berperanan besar dalam mana-mana negara tetapi pada masa ini sistem demokrasi bergantung kepada populariti, tetapi orang yang dipilih adalah popular tetapi tidak semestinya berkebolehan atau cekap dalam pentadbiran sesebuah negara.

Tambah Mahathir, walaupun mereka yang dipilih itu popular tetapi jika mereka tidak tahu bagaimana untuk mentadbir dan membangunkan negara, maka negara tidak boleh membangun dengan baik.

Beliau berharap kerajaan baharu akan dibentuk dikalangan generasi muda yang lebih layak.

“Tetapi adalah harapan pada masa hadapan kerajaan baru akan dibentuk, mungkin oleh orang muda dan mungkin mereka lebih layak, berpendidikan yang dapat mengeksploitasi semua sumber yang ada di Malaysia. Katanya.

Mahathir kini di Tokyo bagi menghadiri jemputan ke forum antarabangsa Nikkei Asia. – malayadaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp