TERKINI

Pengasas Telegram, ditahan pihak berkuasa Perancis

Gambar hiasan – arkib

PERANCIS, 25 Ogos 24 – Pihak berkuasa Perancis dilaporkan telah menahan CEO Telegram, Pavel Durov awal pagi semalam. Menurut laporan agensi, Pavel ditahan di Lapangan Terbang La Bourget ketika dalam perjalanan dari Azerbaijian.

Namun, belum ada kenyataan rasmi dari pihak berkuasa Perancis tetapi beberapa media Perancis mengatakan penahanan Durov dilakukan atas beberapa kesalahan yang dilakukan dalam aplikasi Telegram.

Antara isu pihak berkuasa Perancis dengan Telegram ialah tiadanya sekatan ke atas kandungan dalam aplikasi. Dengan lebih 900 juta pengguna aktif bulanan, Telegram ialah antara aplikasi pemesejan paling popular dunia khususnya di negara bekas Kesatuan Soviet.

Walaupun Durov seorang warga Rusia, Telegram menjadikan Dubai sebagai pangkalan operasi selepas aplikasi diharamkan disebabkan keengganan mereka memberikan akses data kepada pemerintah Rusia. Ia menjadi aplikasi pilihan untuk penyebaran maklumat mengenai konflik Ukraine-Rusia oleh kedua-dua pihak.

Sebelum menubuhkan Telegram, beliau menubuhkan VKontakte (VK) yang merupakan platform media sosial popular di Rusia. Beliau kemudiannya meletakkan jawatan sebagai CEO VK juga kerana keengganan bekerjasama dengan penguasa Rusia untuk menyerahkan data serta memadam profil milik ketua pembangkang Alexei Navalny.

Telegram diasaskan pada 14 Ogos 2013 oleh Pavel Durov dan abangnya Nikolai Durov, yang juga merupakan pengasas VKontakte (VK), sebuah laman rangkaian sosial yang popular di Rusia.

Aplikasi ini direka bentuk sebagai platform pemesejan yang selamat sebagai tindak balas kepada kebimbangan yang semakin meningkat tentang privasi dan pengawasan. Nikolai Durov membangunkan protokol penyulitan unik yang dipanggil MTProto, yang menjadi asas untuk ciri keselamatan Telegram.

Telegram mendapat populariti dengan cepat, terutamanya dalam kalangan pengguna yang mencari alternatif yang lebih selamat untuk aplikasi pemesejan lain seperti WhatsApp dan Facebook Messenger. Ia amat popular di kawasan dengan pengawasan kerajaan yang ketat.

Telegram memperkenalkan ciri seperti “Sembang Rahsia” yang disulitkan hujung ke hujung, mesej yang merosakkan diri dan storan berasaskan awan, yang membolehkan pengguna mengakses mesej mereka merentas berbilang peranti.

Pada 2017, Telegram melancarkan Saluran Telegram, yang membolehkan pengguna menyiarkan mesej kepada khalayak yang besar. Ciri ini telah diterima pakai dengan cepat oleh organisasi media, pengaruh dan aktivis.

Applikasi Telegram telah menghadapi larangan di beberapa negara, termasuk Rusia, Iran, dan China, kerana keengganannya untuk memberikan kerajaan akses kepada data pengguna. Pendirian kukuh apl berkenaan privasi telah menjadikannya sasaran bagi kerajaan yang ingin memantau komunikasi.

Walaupun fokusnya pada keselamatan, Telegram telah dikritik oleh beberapa pakar yang berpendapat bahawa protokol penyulitan proprietarinya, MTProto, tidak diaudit secara bebas sebersih yang digunakan oleh aplikasi pemesejan selamat yang lain.

Telegram mempunyai lebih 700 juta pengguna aktif, menjadikannya salah satu aplikasi pemesejan paling popular di seluruh dunia.

Pada Jun 2022, Telegram memperkenalkan langganan premium yang menawarkan ciri tambahan, seperti had muat naik fail yang lebih tinggi, muat turun lebih pantas dan pelekat eksklusif.

Telegram terus berkembang, dengan kerap memperkenalkan ciri baharu, seperti panggilan video, sembang suara dan penambahbaikan pada pengurusan kumpulan. – agensi

Facebook
Twitter
WhatsApp