TERKINI

Robert Kuok Kekal Terkaya Di Malaysia

foto financial times

SHAH ALAM, 6 April 2023 – Tokoh korporat terkemuka negara, Tan Sri Robert Kuok kekal sebagai individu paling kaya di Malaysia dengan kekayaan berjumlah AS$11.8 bilion (RM51.88 bilion).

Berdasarkan senarai terkini Hartawan Dunia Forbes 2023, taikun itu menduduki tempat ke-146 sebagai antara individu paling kaya di dunia.

Kekayaan anak kelahiran Johor Bahru, Johor itu diperoleh hasil daripada perniagaan berasaskan gula seperti penanaman tebu di Perlis, kilang penapisan gula dan pengilangan tepung serta turut melibatkan diri dalam perniagaan dalam sektor kewangan, perhotelan serta pengangkutan.

Pengasas bersama Hong Leong Group, Tan Sri Quek Leng Chan pula menjadi individu kedua terkaya di negara ini apabila berada pada kedudukan ke-179, dengan nilai kekayaan AS$10.1 bilion (RM44.41 bilion).

Bilionair dan tokoh korporat terkenal, Ananda Krishnan pula menjadi individu ketiga terkaya di Malaysia dan berada dalam kedudukan ke-511 terkaya dunia dengan kekayaan bernilai AS$5.2 bilion (RM22.86 bilion).

Sementara itu, Pengasas LVMH yang juga warga Perancis, Bernard Arnault menjadi orang terkaya di dunia berdasarkan senarai berkenaan dengan nilai kekayaan bernilai AS$211 bilion (RM927.77 bilion).

Ketua Pegawai Eksekutif Tesla dan Twitter, Elon Musk pula menduduki tempat kedua dengan kekayaan bernilai AS$180 bilion (RM791.46 bilion).

Jeff Bezos pula menempatkan diri sebagai individu ketiga paling kaya di dunia, dengan kekayaan bernilai AS$114 bilion (RM501.26 bilion). – sumber Sinar Harian

Facebook
Twitter
WhatsApp