TERKINI

Belasungkawa Datuk Pahamin Abdul Rajab

Allahyarham Pahamin Abdul Rajab

KUALA LUMPUR, 9 Julai 2023 – Tokoh terkemuka, Datuk Pahamin Abdul Rajab, 77, meninggal dunia akibat serangan jantung ketika dalam penerbangan ke London, United Kingdom (UK), malam tadi.

Beliau merupakan tokoh penting yang telah banyak menyumbang bakti kepada perubahan dasar dan budaya kerja didalam sektor kerajaan dan juga swasta.

Allahyarham dilahirkan pada 23 Februari 1946 di Kampung Badak, Bachok Kelantan. Semasa Pahamin dilahirkan, pendaftar tersalah membaca tulisan arab dan tersalah merekodkan ke dalam taip rumi sebagai Rajab dan bukannya Razak, justeru nama keluarga berbeza berbanding adik-beradiknya yang lain.

Pahamin mula bersekolah di Sekolah Melayu Badak di Bachok, Kelantan antara tahun 1952 hingga 1956 dan melanjutkan pelajaran ke Kelas Bahasa Melayu Khas (SMC) 1 hingga Darjah 6 di Sekolah Inggeris Kamil Pasir Puteh antara tahun 1957 hingga 1959 dan menamatkan pendidikan sekolah rendahnya.

Selepas tamat pengajian pada tahun 1970, Pahamin A Rajab menyertai Jabatan Perkhidmatan Awam di Kuala Lumpur sebagai Penolong Pengarah Pertubuhan dari tahun 1970 hingga 1972.

Pada tahun 1973, beliau telah ditugaskan sebagai Pegawai Kemajuan Negeri Sembilan di Seremban. Pada 1976, Pahamin dianugerahkan Ahli Mangku Negara (AMN) oleh Yang Dipertuan Negeri Sembilan.

Pahamin berkhidmat dengan kerajaan negeri Sembilan selama 3 tahun dari 1973 hingga 1976. Pada tahun 1976, Pahamin dilantik sebagai Pengarah, Projek Khas, Unit Penyelarasan Pelaksanaan, Pejabat Perdana Menteri, Kuala Lumpur.

Pada 1983 hingga 1985, Pahamin A Rajab dilantik sebagai Timbalan Pengurus Besar Lembaga Kemajuan Wilayah Kedah (KEDA). Selepas 3 tahun di Kedah, Pahamin dipinjamkan ke Kementerian Pertanian sebagai Setiausaha Bahagian Kewangan; jawatan yang dipegangnya sehingga tahun 1988.

Pada tahun 1988, Pahamin mendaftar sebagai pelajar swasta luar untuk belajar Undang-undang secara sambilan dengan LLB Universiti London yang beliau lulus pada tahun 1990.

Setahun selepas itu, beliau telah ditugaskan di Kementerian Pembangunan Luar Bandar sebagai Setiausaha Rendah.

Allahyarham mendapat ijazah Undang-undang LLB dari University of London pada tahun 1990. Allahyarham sentiasa bercita-cita menjadi peguam sejak kecil tetapi dia ditawarkan biasiswa untuk belajar Sejarah. Pahamin membayangkan dirinya akan menjadi seorang peguam suatu hari nanti apabila dia bersara daripada kerajaan.

Pada tahun 1992, Pahamin kembali ke Malaysia dan dinaikkan pangkat sebagai Ketua Pengarah Lembaga Pertubuhan Peladang (Lembaga Pertubuhan Peladang – LPP), Kementerian Pertanian.

Sepanjang tempoh perkhidmatannya dari 1992 hingga 1993, Pahamin menerapkan budaya Korporat dengan memperkenalkan pakaian seragam korporat dengan baju hijau dan seluar hitam yang diwajibkan untuk dipakai oleh semua kakitangan lelaki dan pakaian seragam batik khas untuk wanita.

Pahamin juga telah menerapkan budaya perniagaan dan etika kerja dalam persatuan peladang. Semasa berkhidmat dengan Pihak Berkuasa Pertubuhan Peladang, Pahamin meneruskan pengajian sambilan untuk Diploma lepasan ijazah dalam undang-undang & amalan Syariah.

Pada 1994-1997, Pahamin A Rajab telah dinaikkan pangkat sebagai Ketua Pengarah Kementerian Pengangkutan, Jabatan Pengangkutan Jalan (Jabatan Pengangkutan Jalan – JPJ).

Pahamin menstruktur dan menyusun semula rangkaian sekolah memandu dengan menggantikannya dengan Institusi Memandu. Beliau memperkenalkan kurikulum baharu untuk pemandu swasta dan komersial serta memperkenalkan lesen memandu sementara untuk pemandu yang berkelayakan. Pahamin juga telah menyesuaikan ujian berkomputer untuk pemandu swasta dan komersial.

In 1997, Pahamin mendapat Darjah Mahkota Setia Melaka (DMSM) oleh Yang Dipertuan Negeri Melaka Tun Syed Ahmad Shahibudin and Darjah Setia Negri Sembilan (DSNS) from HRH Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Jaafar.

Pada tahun 1997, Pahamin mengambil ijazah keempat secara sambilan untuk mengikuti pengajian Sijil Amalan Undang-undang (CLP) lepasan ijazah.

Antara 1998-2001, Pahamin dinaikkan pangkat sebagai Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna.

Pahamin A Rajab memperkenalkan Undang-undang Akta Cakera Optik untuk mengatasi cetak rompak cakera optik dan berperang menentang cetak rompak hak cipta (lanun Cetak-Rompak).

Pahamin A. Rajab telah dianugerahkan dengan Anugerah Juara Siber pada 7 November 2000 sebagai pengiktirafan atas komitmennya terhadap kemajuan isu dasar awam yang kritikal dan sokongan gigih kerajaannya terhadap perlindungan hak cipta di Malaysia.

Allahyarham juga pernah menerima anugerah lain seperti Duli Yang Maha Mulia Raja Abdullah dari Jordan dan Perdana Menteri Costas Simitis dari Greece.

Semasa memegang jawatan sebagai Ketua Setiausaha, Pahamin juga telah memperkenalkan dan menubuhkan Tribunal Tuntutan Pengguna di Malaysia, pengkorporatan bahagian harta Intelek ke dalam Perbadanan Harta Intelek Malaysia dan pengkorporatan Pendaftar Syarikat dan Pendaftar Perniagaan ke dalam Suruhanjaya Syarikat Malaysia. .

Pahamin A Rajab bersara pada 2001 selepas 31 tahun berkhidmat. Pada 2008, Pahamin bersara daripada Airasia sebagai Pengerusi pengasas dan pemegang saham utama tiga tahun selepas syarikat penerbangan itu berjaya mengembangkan dan Tawaran Awam Permulaan di Papan Utama Bursa Saham Malaysia.

Semasa hayatnya, Pahamin juga merupakan profesor pelawat di Universiti Utara Malaysia (UUM).

Pada tahun 2009, Pahamin telah menjalani pembedahan jantung pintasan terbuka untuk 4 sekatan di Institut Jantung Negara (institut Jantung Negara (IJN). Beliau berada di bawah jagaan Dr Hj Mohamed Ezani.

Kami mendoakan moga ruhnya dicucuri rahmat dan segala amal jasa dan baktinya, diterima disisi Allah.- malayadaily.com

Facebook
Twitter
WhatsApp