TERKINI

Dakwaan Jatuhkan Kerajaan Dengan Sokongan Tun M dan Daim Tidak Berasas – Timbalan Presiden Bersatu

Faizal Azumu – foto SatuBerita

KUALA LUMPUR, 25 April 2023 – Timbalan Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu menafikan dakwaan bahawa gabungannya Perikatan Nasional (PN) sedang merancang untuk menjatuhkan kerajaan.

Seperti yang dilaporkan di Malaysiakini, Faizal berkata bahawa tumpuan PN adalah pada pilihan raya negeri yang akan datang di enam negeri, khususnya negeri Pakatan Harapan (PH).

“Sejujurnya, saya tidak mendengar rancangan sedemikian. (Dakwaan itu) tidak berasas,” katanya dipetik sebagai berkata.

Beliau berkomunikasi setiap hari dengan Presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin, dan isu itu tidak pernah timbul dalam perbincangan mereka, tambahnya.

Sebaliknya, Muhyiddin telah mengarahkan parti itu bekerja di lapangan dan mempersiapkan jentera politik menjelang pilihan raya negeri, kata Ahmad Faizal.

“Saya tidak mendengar sebarang rundingan (mengenai dakwaan itu) dan tidak ada perbincangan dengan mana-mana Ahli Parlimen dari blok kerajaan, tiada perbincangan dengan Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) juga,” katanya.

Ketika diminta mengulas dakwaan bahawa mereka yang terlibat dengan plot itu melibatkan bekas perdana menteri dua kali Tun Dr Mahathir Mohamad dan bekas menteri kewangan Tun Daim Zainuddin untuk membiayai dan mendalanginya, Ahmad Faizal hanya ketawa.

“Saya berpeluang berbuka puasa bersama ayahanda Dr Mahathir baru-baru ini. Kami tidak bercakap politik. Kami hanya bercakap tentang perhimpunan ‘Proklamasi Melayu’.

“Dia baik-baik saja, tetapi sudah berusia. Kami mendoakan kesihatan beliau. Setahu saya, Daim tidak begitu baik. Dia berdiam diri dan tidak menerima sebarang pelawat,” katanya dipetik sebagai berkata.

Semalam, portal berita The Vibes mendakwa ahli parlimen BN dipujuk orang tertentu untuk keluar parti dan kehilangan kerusi Dewan Rakyat di bawah undang-undang anti-lompat parti baharu, memaksa pilihan raya kecil diadakan.

Mereka kemudiannya akan bertanding di bawah lambang PN, kata laporan itu yang memetik sumber yang tidak dinamakan.

Bulan lalu, Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang menegaskan bahawa blok Pembangkang mempunyai ‘hak’ untuk membuat rancangan yang boleh menjatuhkan kerajaan hari ini.

Ahli Parlimen Marang itu menambah, tiada siapa boleh menghalang mereka daripada berbuat demikian.

Pulau Pinang, Selangor dan Negeri Sembilan, yang dikuasai PH, dan Kedah, Kelantan dan Terengganu, ditadbir oleh PAS, akan mengadakan pilihan raya negeri tahun ini, yang menandakan tamat tempoh lima tahun mandat mereka. – The Malay Mail

Facebook
Twitter
WhatsApp