TERKINI

Presiden Amerika Janji Bantuan Ketenteraan Untuk Israel Di Tengah Perang Gaza

Joe Biden (kiri), Benjamin Netanyahu (kanan) – foto Politico

WASHINGTON, DC, 11 Okt 2023 – Presiden Amerika Syarikat Joe Biden telah berjanji untuk menyokong Israel sebagai tentera yang memukul Gaza dengan pengeboman, berikutan serangan yang belum pernah terjadi sebelumnya dari kumpulan Palestin Hamas pada hujung minggu.

Presiden Amerika Syarikat Joe Biden telah berikrar memberi sokongan yang tidak berbelah bahagi untuk Israel ketika tentera regim Zionis menyerang Gaza dengan siri pengeboman ke atas wilayah tersebut.

Dalam ucapan Rumah Putih pada hari Selasa, Biden mengatakan bahawa Washington akan memberikan bantuan ketenteraan tambahan kepada Israel, sejak mereka mengisytiharkan perang terhadap Hamas.

Dia juga menekankan kekejaman serangan pada Sabtu lalu sebagai – yang membunuh ratusan orang dan menyaksikan orang lain ditawan – dan membandingkan Hamas dengan ISIL (ISIS), serta menuduhnya sebagai “keganasan”.

“Inilah yang mereka maksudkan dengan tragedi manusia, kekejaman pada skala yang mengerikan, ”

“Kami akan terus bersatu, menyokong rakyat Israel yang mengalami kerugian yang tidak dapat diungkapkan dan menentang kebencian dan keganasan keganasan.” kata Biden.

Presiden AS, bagaimanapun, tidak memberikan perincian mengenai perang Israel di Gaza atau tujuannya — hanya menyokong apa yang disebutnya sebagai tugas “ Israel untuk bertindak balas terhadap serangan ganas ini ”. – Al-Jazeera

Facebook
Twitter
WhatsApp