TERKINI

Wakil Rakyat DAP cadang lantik pakar bukan Islam bantu JK kaji kompetensi DUN gubal undang-undang syariah

Ngeh Koo Ham – malayadaily.com

KUALA LUMPUR, 29 Dis 2023 – Kerajaan disaran melantik pakar daripada masyarakat bukan Islam untuk membantu Jawatankuasa Khas Mengkaji Kompetensi DUN Untuk Menggubal Undang-Undang Islam, yang ditubuhkan awal bulan ini.

Ahli Parlimen Beruas, Ngeh Koo Ham, menjelaskan langkah itu bagi mengambil kira pandangan orang bukan Islam sebelum sebarang perubahan pada undang-undang dibuat.

Beliau juga mengingatkan Perlembagaan dibentuk dengan mengambil kira kepentingan semua golongan, maka sebarang perubahan yang memberi kesan kepada kaum dan agama mesti dibincangkan secara menyeluruh untuk mengelakkan konflik.

“Dalam mengharmonikan undang-undang syariah dengan Perlembagaan, adalah penting pandangan orang bukan Islam diambil kira supaya hak dan perlindungan yang diberikan oleh Perlembagaan kepada orang bukan Islam serta asas negara kita tidak terjejas,” katanya dalam kenyataan seperti dilaporkan oleh FMT.

Dalam pada itu, Ngeh menyarankan kerajaan melibatkan Badan Peguam, memandangkan badan berkanun itu dibentuk untuk memastikan undang-undang yang diluluskan adil dan saksama.

Jawatankuasa Khas Mengkaji Kompetensi Dewan Undangan Negeri Untuk Menggubal Undang-undang Islam bertanggungjawab mengkaji isu-isu melibatkan bidang kuasa Persekutuan dan negeri, khususnya berkaitan kompetensi DUN mengenai penggubalan undang-undang Islam serta bidang kuasa mahkamah, sebagaimana diperuntukkan Perlembagaan.

Ia juga akan perhalusi semua perkara melibatkan pertindihan antara mahkamah syariah dan sivil termasuk isu melibatkan pertukaran agama, harta, tuntutan hadhanah, dan wasiat, menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Mohd Na’im Mokhtar.

Penubuhannya menjunjung titah Pengerusi Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia, Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah, bagi mengkaji secara mendalam dan kritikal persoalan undang-undang yang berbangkit, susulan keputusan Mahkamah Persekutuan berkaitan kompetensi DUN dalam kerangka yang ditetapkan Perlembagaan.

Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Zaki Azmi, dilantik sebagai Pengerusi Jawatankuasa 10 anggota itu, yang turut dianggotai bekas Hakim Mahkamah Persekutuan, Datuk Seri Mohd Zawawi Salleh; anggota Majlis Agama Islam Selangor, Datuk Salehuddin Saidin; dan Ketua Hakim Syarie Mahkamah Syariah Melaka, Datuk Nadzri Abdul Rahman.

Libat urus akan diadakan dengan majlis agama negeri-negeri dan syor akan dikemuka ke MKI dan seterusnya Majlis Raja-raja. – FMT

Facebook
Twitter
WhatsApp